Siirry pääsisältöön

Kaupallinen luonne aikamme yhteiskunnallisena ilmentymänä

 Juhani Räsänen

Minulle Frommin näkemysten kytkeytyminen luonteen muodostumiseen on kiinnostanut kulloisenkin yhteiskuntahistoriallisen vaiheen muodostumisena. Tässä ajassa voimissaan on kaupallinen luonne, jonka tunnistamme kaiken kilpailemisen ilmentymänä, josta vapaa ei ole koulujärjestelmämme kaikki tasot.

Kaupallinen asennoituminen on meidän aikakautemme sosiaaliluonne. Kaupallinen asennoituminen on kehittynyt persoonallisuusmarkkinoiden muodostumisen yhteydessä. Eri ammattiryhmät, kuten lääkärit, juristit ja taloustieteilijät myyvät persoonallisuuttaan kuin se olisi tavara (Fromm 1964, 83 – 84 ). 

Tämä saattaa korostua esimerkiksi silloin, kun kansa päättää eduskunnallisesta edustuksestaan. Hyvin herkästi tapahtuu niin, että julkisuuden henkilöt pääsevät eduskuntaan, mahdollisesti pätevämpien valtiotieteilijöiden jäädessä toiseksi. 

Menestys markkinoilla riippuu pätevyyden ohella myös siitä, miten ihminen myy itseään(Fromm 1964, 85). Se, miten itseään pitää myydä, riippuu kysynnästä (ks. yllä 1900-luvun kapitalismi). Pitää sopia johonkin tiettyyn muottiin ja siihen pitää myös haluta sopia; on oltava muodissa. Kaupalliselle asennoitumisella on erityisen tavallista kokea itsensä hyödykkeeksi, jolla on arvo. 

Malli siitä, millainen pitää olla, otetaan ulkoapäin. Omaa itseä ei luoda, vaan sopeudutaan vaatimuksiin. Omaa arvokkuutta luodaan ottamalla mallia muotilehdistä, mainoksista ja elokuvista (mts. 86 – 87 ). Esimerkkinä voisi pitää nykypäivänä plastiikkakirurgian kysynnän kasvua. Ihmiset alistuvat muuttamaan itseään persoonallisuusmarkkinoiden haluamaan muotoon.

Kaupallisen luonteen itsetunto riippuu seikoista, jotka eivät ole hänen vallassaan(Fromm 1964, 87). Jos hän ”menestyy, hän on arvokas; ellei, hän on arvoton”. Tämä on seikka, jota Fromm pitää erityisen haitallisena meidän aikakautemme persoonallisuudelle. Kun ihminen kokee itsensä arvostetuksi ensisijaisesti kilpailumarkkinoilla, hän tarvitsee jatkuvaa rohkaisua ja kehuja vertaisiltaan. Tämän asennoitumistavan henkilöille on hyvin tavallista, että he ovat myös vieraantuneet osaamisistaan ja kyvyistään. He eivät tiedä tarkkaan, missä he ovat hyviä tai ”mitä heistä tulee isona”. Kaikki muut määräävät, mikä heidän tekemisistään tekee arvokasta. ”Olen sellainen kuin haluatte!” (mts. 88. ) Ihminen ei Frommin(1964) mukaan voi elää ilman identiteettiä. Siksi ihminen hysteerisesti hakee muiden arvonantoa ja määrittelyjä sille, mitä hän on. Hänestä tulee riippuvainen seurasta. 

Tämä heijastuu myös siihen, miten kaupallisesti asennoitunut henkilö kokee toiset ihmiset. Myös hän arvioi toisia hyödykkeinä ja hyödykkeet eroavat vain arvonsa perusteella. Nykyään sanalla tasa-arvoisuus on sama merkitys kuin sanalla vaihdettavuus. Koska oma yksilöllisyys laiminlyödään, ihmissuhteista tulee pakosta pinnallisia. Kysymyksessä ei ole enää ihmissuhteet vaan vaihdettavien hyödykkeiden väliset suhteet. 

Kaupallinen asennoituminen voi kyllä johtaa älyllisen suorituskyvyn paranemiseen, koska ajattelun tehtävä on nopeasti käsittää asiat, jotta niitä voitaisiin mahdollisimman nopeasti käyttää hyväksi. Sama asennoituminen määrää sekä ajattelua että tuntemistapaa.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Homo Consumens

Homo Consumens 11.5. 2020 Liitän tämän jo vuosia sitten referoimani Erich Frommin esseen 'ihmisestä kuluttajana' tähän Erich Frommin sosiaalipsykologiaa ja filosofiaa kokoelmaan nyt kun ns. korona-kevät on pahimmillaan ja kansalaisten kulutus kaikkialla maailmassa on yhtäkkiä pudonnut lähes minimiin. Kansakunnat ja ennenkaikkea kulutuksesta elävät yritykset ovat suorastaan kauhuissaan kauppojen, palveluiden ja  liikkumisen rajoituksista. Menetykset lasketaan miljardeissa eikä ole varmaa tietoa siitä, kuinka pitkällä aikavälillä päästään kulutuksessa entiselle tasolle. Se mikä tässä artikkelissa on tärkeää, on ihmisen taipumus alistua kaupallisten odotusten, markkinoiden vaatimusten ja niiden ideologisen teollisen sovellutuksen, mainonnan puristuksessa. Erich Fromm:  Homo consumens - kuluttava ihminen; referaattini kirjasta Sosialistinen humanismi (Socialst Humanism, Anchor Books 1966). Kun kirjoitus on yli viidenkymmenen vuoden takaa, ns. sosialististen yhteiskuntien kuv

Profeetallinen Erich Fromm

Profeetallinen Erich Fromm Tämä on ensimmäinen esseeni Erich Frommista vuodelta 1979; ryhdyin silloin kokoamaan ajatuksiani työväenliikkeen arvoperinnöstä luentorunkojeni pohjalta; en voinut välttää Erich Frommin esittelyä, koska tapaani lähestyä liikkeen arvoja ja asenteita Frommin elämäntyö oli jo tuolloin vaikuttanut merkittävällä tavalla. Nämä luennot ilmestyivät samana vuonna pienenä esseekokoelmana nimellä "Sormi joka osoittaa kuuta".  Tunnettu sosiaalipsykologi Erich Fromm kuoli helmikuussa 1980 kuukautta ennen kuin olisi täyttänyt 80 vuotta. Fromm tunnetaan paitsi tiedemiehenä ja käytännön psykoanalyytikkona, myös runsastuottoisena kirjailijana. Teokset ulottuvat monille tieteen eri alueille (sosiologia, psykologia, kv-politiikka, marxilainen filosofia, psykoanalyysi, uskonto ym.) Näiden ansiosta Erich Fromm nousi jo elinaikanaan erääksi aikamme vaikutusvaltaisimmista psykoanalyytikoista. Hän työskenteli vuodesta 1930 Frankfurtin sosiaalitutkimuksen instituutin